Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Lars Lier - WaarBenJij.nu Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Lars Lier - WaarBenJij.nu

Vietnam

Door: Lars van Lier

Blijf op de hoogte en volg Lars

28 December 2014 | Vietnam, Hanoi

Allereerst hoop ik dat jullie een fijne kerst hebben gehad, en wil ik jullie alvast een gelukkig nieuwjaar wensen! Deze blog is iets langer dan normaal, aangezien ik Vietnam nou eenmaal niet in 1 A4'tje kon beschrijven. Maar ja, het is vakantie en weekend dus ik neem aan dat jullie iets meer tijd hebben ;)

Vanaf donderdag de 11de waren we in Vietnam. Na de ongemakkelijkste busrit ooit, die zo'n 12 uur duurde, kwamen we aan in Ho Chi Minh stad, maar laat ik voor het gemak maar Saigon zeggen. Hier zijn we 's-middags te stad in gegaan, waar we wat over de marktjes gestruind hebben en de Bitexco toren op zijn gegaan waar we uitzicht over de immense stad hadden.

De twee dagen daarna hebben we dagtripjes vanuit Saigon gedaan en de stad nog wat verder verkend. Op vrijdag zijn we naar Cu Chi gegaan, waar we tunnels van de Vietnamoorlog bezocht hebben en meer geleerd hebben over de genialiteit van de Vietnamezen tijdens de oorlog. Ook hebben we hier met een M16 geschoten op de schietbaan. Op zaterdag hebben we een trip gedaan door de Mekong delta. Eerst bezochten we een pagode met gigantische boeddha's, en vervolgens hebben we met de boot via de Mekong verschillende boerderijtjes bezocht waar van alles en nog wat geoogst of gemaakt werd (verschillende soorten fruit en groenten, kokosnoten en kokosnoot producten, honing, etc.). 's-Avonds pakten we het vliegtuig naar Centraal Vietnam: naar Danang.

In Danang zelf was niet heel veel loos. Het is een moderne stad, met een paar mooie bruggen, maar dat was het dan ook wel. We hebben zondagmorgen wat door de stad gelopen en vervolgens hebben we de bus naar Hoi An gepakt. Dit stadje was een stuk leuker. In het stadscentrum stonden veel oude karakteristieke gebouwen versierd met lampionnen en het was er een stuk sfeervoller. 's-Avonds spraken we af met Bart (weer een vriend van Singapore) en zijn we wat kroegjes afgegaan. Op maandag besloten we een scootertocht van 60 km door het platteland te doen en daar kregen we het echte Vietnam te zien. Hardwerkende boeren die met machines of waterbuffels hun grond bewerkten in het prachtige landschap en mensen die in hun voortuin van alles in elkaar knutselden waren overal te zien. Een erg mooie ervaring!

Op dinsdag hadden we het idee om over de Hai Van Pass van Hoi An naar Hue te rijden op de scooter. Dit is een bekende weg die door de bergen langs de Vietnamese kust loopt. Het weer zat niet echt mee, maar het uitzicht was vaak prachtig. Na 160 km kwamen we door en door nat, maar zeker wel voldaan aan in Hue, waar we een lekkere warme douche gepakt hebben. 's-Avonds (geloof het of niet) kwamen we weer een vriend uit Singapore (Ben) en zij vriendin tegen en hebben we samen nog wat biertjes gedronken.

Het weer op woensdag was niet bepaald beter dan de dag ervoor (te vergelijken met een natte herfstdag in Nederland) en onze poging om Hue overdag te verkennen hebben we vroegtijdig maar gestaakt. Het was vooral weer om binnen te zitten en veel meer dan dat hebben we de rest van de middag helaas niet gedaan. Later die middag pakten we alweer de bus naar onze volgende bestemming: Phong Nha National Park. Aangezien we hier 's-avonds aankwamen, waren we te laat om nog een tour door het park te boeken. Maar gelukkig was er de mogelijkheid om hetzelfde ritje met de scooter te doen. Dit hebben we uiteindelijk gedaan, en bleek veel beter aangezien we konden stoppen waar we wilden en alles op ons eigen tempo konden doen. In het park waren vooral bergen, jungle en grotten te zien, en dit leverde vaak mooie uitzichten op.

's-Avonds pakten we alweer een bus richting het Noorden. Deze keer was de hoofdstad Hanoi aan de beurt. Hier kwamen we vrijdagmorgen aan, en na een wandeltour door de oude buurt hebben we de rest van de dag niet zoveel meer uitgevoerd. Ook de volgende dag waren we niet erg actief, en waren we eigenlijk meer bezig met het verwerken van een kater en het verkassen naar een andere kamer om verlost te zijn van een vreselijke groep Britten. Wel zijn we nog naar het Ho Chi Minh complex geweest en hebben we de activiteit voor de komende twee dagen gepland.

Want we konden Halong Bay natuurlijk niet overslaan. Deze baai bestaat uit zo'n 2000 eilandjes en rotsen en is een van de 7 nieuwe wereldwonderen van de natuur. De eerste dag werden we naar een prachtig privé eilandje gebracht, Cat Ong Island. Hier werden we verwend met heerlijk eten en cocktails, en een luxe bungalow met uitzicht over de oceaan. De tweede dag gingen we met een cruise door de baai en maakten we nog een tussenstop om te kajakken. Al met al een zeer mooie en indrukwekkende trip!

Op dinsdag hebben we nog wat door Hanoi gelopen en 's-middags was het helaas alweer tijd om Vietnam te verlaten. Clément vloog 's-nachts naar de Filipijnen en ik vloog eerder die avond richting Luang Prabang, waar ik mijn reis vanaf nu alleen ga voortzetten!

Ik ben het zeker eens met degenen die zeggen dat 13 dagen in Vietnam te weinig is. We hebben veel gezien, maar nog veel meer niet gezien. Maar dat is voor mij alleen maar een reden om terug te komen, want ik vind het een geweldig land. Het heeft alles: een rijke geschiedenis, prachtige natuur, alles is spotgoedkoop, en de instelling van de mensen daar is erg verfrissend!

Volgende keer is de blog waarschijnlijk weer iets korter, aangezien ik dan mijn 9 dagen in Laos beschrijf, waarvan er alweer 5 voorbij zijn. Tot dan!

• 28 December 2014 - 10:45

Fam. Verstappen-van Gansewinkel:

Hallo Lars,

Niet te geloven, dat dit allemaal in het echt bestaat!
    Je hebt nu al meer gezien, dan wij in ons hele leven.

Geniet nog van je verdere trip!

Groetjes,
    Peter-Karin-Sandra-Dennis

• 28 December 2014 - 18:44

Jos, Carin, Milou, Sam En Floor:

Nondepi Lars, wat toch geweldjig allemoal. Tis net of we unne film aan ut bekieke zeen of aan ut laeze zeen in un book.
    Dich maaks dinge mët det is mët gein pen te besjrieëve. Noe dus allein verder. Aug weer un oetdaaging. Geniet durvan en wae laeze ut de volgendje kieër weer.
    Hieël völ plezeer nog...xxx

• 28 December 2014 - 22:51

Betsy Didderiens:

Viatnam staat al lang op m'n lijst. Hopelijk kom ik er nog een keer.
    veel plezier nog in Laos.
    Alvast veel plezier met de jaarwisseling.
    Love and hugs.

• 03 Januari 2015 - 13:42

Jan Van Helmond:

Ha Lars,

Geweldjig, magistraal, fenomenaal, indrukwekkendj wat - woee - wieej des dich dit allemoal beschjriefst.
    Complimente veur de inititatieve diej allemoal genoome weare en de details, foto's en verhaale. Hieel schjoeen; van killing fields noa schjoeen strand en dan weer in ein drukke stad.... En det euver zulke aafstande en met zoevul contacte en kinnisse. Joawaal, dees studie en reis zal dien verdere leave zieer zeker verrieeke.
    Plus plezeer nog en genieet en ervaar.

Groeten en leefs oet Tungelder.