Lekker Leven op Lombok! - Reisverslag uit Lombok, Indonesië van Lars Lier - WaarBenJij.nu Lekker Leven op Lombok! - Reisverslag uit Lombok, Indonesië van Lars Lier - WaarBenJij.nu

Lekker Leven op Lombok!

Door: Lars van Lier

Blijf op de hoogte en volg Lars

13 Oktober 2014 | Indonesië, Lombok

Op maandagmorgen zijn we vertrokken naar Lombok, een Indonesisch eiland (naast Bali). Na een tussenlanding op Bali kwamen we na een paar uur aan in Praya, en daar vanuit hebben we een taxi naar Kuta genomen, een plaatsje aan de zuidkust. Daar hebben we nog lekker een pilsje gedronken op het strand terwijl het langzaam donker werd.

Op dinsdag en woensdag gingen we surfen op Selong Beach. Aangezien de verschillende stranden een eind uit elkaar liggen, hadden we besloten om scooters te huren om langs de prachtige kust op te rijden. In totaal betaalden we voor één dag ongeveer 15 euro met 7 personen voor 4 scooters met volle tank en 7 helmen. De wegen aan de kust waren over het algemeen erg goed, maar de zijweggetjes waren waardeloos dus voor iemand die nog nooit scooter gereden had was het direct een aardige test. Selong Beach was prachtig, en perfect voor beginners als wij aangezien de golven er in het algemeen niet te moeilijk waren. Het surfen zelf was erg vet, en het lukte me verschillende keren om een golf tot het strand uit te surfen.

Op donderdag vertrokken we 's-morgens naar het binnenland van Lombok, richting de vulkaan Rinjani. We kwamen na een tijdje aan in Tetebatu, waar we vervolgens naar een vriendelijke gids genaamd Chris werden gebracht. Die heeft ons toen voor een habbekrats lunch gemaakt en ons daarna door de rijstvelden en andere plantages geleid in een 4,5 uur durende wandeling. De wandeling zelf en de omgeving waren prachtig, en we hebben ook van alles geleerd over de gewassen die ze er hadden (koffie, cacao, tabak, rijst, chilipepers en nog veel verschillende kruidsoorten). Maar als je over smalle paadjes tussen de rijstvelden moet lopen is er altijd wel iemand die een keer naast het pad stapt (zie foto). Vervolgens gingen we door naar Sembalun, in een vallei aan de voet van de vulkaan, waar we die nacht verbleven.

Op vrijdag gingen we, na het ontbijtje gemaakt door onze aardige gastvrouw, naar de watervallen bij het dorp Senaru. De watervallen waren prachtig, en er was zelfs de mogelijkheid om er te zwemmen. Na de wandeling langs de watervallen reden we terug naar Sembalun om de zonsondergang over de vallei te kijken. Tussendoor hadden we ook nog een tussenstop gemaakt bij de oudste Moskee op Lombok (bijna 400 jaar oud) die gemaakt was van bamboe en riet. Onze gids nam ons voor de zonsondergang mee naar Selong Hill, en daar waren we hem dankbaar voor want de zonsondergang was er erg mooi!

Op zaterdag was onze laatste dag helaas alweer aangebroken, en reden we naar Mataram aangezien deze stad wat dichter bij het vliegveld lag, en we zondag op tijd weer terugvlogen. Onderweg hielden we nog een tussenstop bij Pura Lingsar, de heiligste plaats van Lombok, waar een aantal tempels te bezichtigen waren. Vervolgens gingen we door naar ons verblijf, waar we door de kinderen van de bazin in perfect Engels onthaald werden (de bazin sprak namelijk geen woord Engels). Aangezien we nog wat tijd overhadden in Mataram gingen we met de Bemo (een klein geel busje) nog naar de markt, het waterpaleis, en de Pura Meru (een hindoetempel). In de Bemo zat je achterin gebukt op een gammel bankje in keiharde Indonesische muziek, en gaandeweg pikte de chauffeur ook nog andere mensen op. Terwijl we met 7 mensen achterin al aardig krap zaten, zaten we op een gegeven moment al met 14 mensen in het busje. Erg warm, maar zeker leuk om eens mee te maken!

Ondanks dat Lombok zo klein is, is er van alles te zien en te doen. Het eiland is erg divers, en ondanks dat alle mensen iets aan je willen verdienen (er is veel armoede en het leven is er vrij primitief), zijn ze super vriendelijk en gastvrij. Dat je elke morgen door iemand van een of meerdere van de vele Moskeeën wakker gezongen wordt moet je op de koop toe nemen want Lombok is al met al zeker de moeite waard!

De foto's die bij mijn vorige verslag horen zijn inmiddels ook geüpload!

• 13 Oktober 2014 - 15:40

Jos & Carin, Milou, Sam, Floor:

Haaaa Lars,
    Wat ONTZETTENDJ sjoeën, allemoal! Werkeluk super wat desse allemoal zuus en deus. Die foto's......wow......echt te gek. Aan de manier van dien sjrieve merreke we desse dur zelfs enorm van geniets. Errug sjoeën. Noe dus weer truk en aane studie ? Geniet durvan en tot de volgendje kieër.
    Groetjes van os allemoal x

• 14 Oktober 2014 - 23:28

Betsy:

Super tijd heb je daar. Geniet ervan. ziet er geweldig uit op de fotos. well done with the surfing. ;-)