Life in Singapore - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Lars Lier - WaarBenJij.nu Life in Singapore - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Lars Lier - WaarBenJij.nu

Life in Singapore

Door: Lars van Lier

Blijf op de hoogte en volg Lars

25 September 2014 | Singapore, Singapore

De afgelopen weken zijn een beetje saai geweest. Het is aardig druk voor school, en reizen zit er dus nog even niet in. Maar de tijd vliegt en ik word er in ieder geval niet dommer op. In deze blog wil ik jullie een beetje meer een kijk geven op het leven in Singapore en Azië, en wat grappige feitjes delen die ik hier tot nu toe geleerd heb.

Singapore zelf is een erg streng land, maar als je naar de omringende landen in Azië kijkt zie je ook waarom. Regels zijn namelijk de enige manier om een land in Azië een beetje op de rit te krijgen, aangezien veel andere landen erg arm zijn en veel criminaliteit hebben. O.a. dure alcohol en tabak, hoge boetes, lijfstraffen, en zelfs de doodstraf worden hier gebruikt om mensen een beetje kort te houden. Er hangen hier ook overal camera’s dus als er ook maar iets gebeurd kunnen ze het meestal terugvinden. Zelf vind ik dit een van de minpunten van mijn verblijf hier (vooral de dure alcohol), maar het heeft er uiteindelijk wel voor gezorgd dat Singapore binnen 50 jaar van een derde wereldland naar een eerste wereldland ontwikkeld heeft. Aan de andere kant voel je je hier wel erg veilig!

Singapore is naast een streng land ook het duurste land ter wereld. De prijzen van autorijden, huizen, en alcohol behoren hier tot de hoogste van de wereld. De benzine is hier relatief goedkoop, maar voor een nieuwe auto moet je hier een vermogen betalen. Waar je in Nederland voor zo’n €30.000 een nieuwe Volkswagen Golf koopt (gok ik) betaal je er hier tussen de €70.000 en €80.000 voor. Dit komt door de importkosten, dure kentekenplaten, verzekeringen en belastingen. De regering heeft namelijk liever dat de bevolking het openbaar vervoer pakt aangezien het anders te druk wordt op de weg.

Het eten in Singapore en Azië is daarentegen spotgoedkoop en vaak ook erg lekker! Een hele maaltijd heb je hier vaak voor minder dan €4, dus voor dat geld ga ik natuurlijk niet koken. Ik heb al veel nieuw eten geprobeerd, en dan kom je er toch achter dat ze bij de Chinees op de hoek niet echt eten verkopen dat je overal in Azië kunt krijgen (ik heb nog geen babi pangang gezien). Rijst kun je hier overal krijgen, en ik denk dat ik tot nu toe nog iedere dag rijst heb gegeten (hij is hier ook veel lekkerder). Maar echt veel voedingsstoffen zitten hier niet in het eten, want ik ben op 2 maanden tijd al ongeveer 4 kilo afgevallen, dus ik moet wel zorgen dat ik af en toe wat Westers eten binnenkrijg.

Maar ondanks alle regels en de hoge prijzen heb ik het nog ontzettend naar mijn zin hier. Ik leer elke dag nieuwe mensen kennen, en heb al veel nieuwe vrienden gemaakt.

Tot slot nog wat feitjes over het leven hier:
- In Singapore mag je in het openbaar vervoer en de metrostations niet eten en drinken, maar in de klas wel
- Drugs zijn in Singapore streng verboden. Tot een bepaalde hoeveelheid krijg je zweepslagen, en als je boven deze hoeveelheid zit wordt je opgehangen. Bij zonsondergang, dat dan weer wel!
- Als je op Sentosa een pauw aanrijdt moet je S$5000 betalen (ongeveer €3000)
- Als mensen in Korea geboren worden krijgen ze de leeftijd 1. Dus als ze in Korea 19 zijn, zijn ze dus eigenlijk 18.
- Champions League wedstrijden beginnen hier pas om 2.45 en vanaf 26 oktober 3.45
- Veel Aziaten die een voor ons moeilijk uitspreekbare naam hebben, hebben vaak ook een Engelse voornaam
- Het beeld dat wij van Aziaten hebben klopt wel vrij aardig. Ze zijn een stuk kleiner, en zitten echt constant op hun telefoons

  • 25 September 2014 - 19:41

    Jos & Carin, Milou, Sam En Floor:

    Ha Lars,
    Wae haaje ut net nog euver dich......allein mer gootigheid, det begriepse waal!!! Dich sjriefs geweldjig. Erg sjoeën om te laeze en aug lollig die weetjes en feiten doa.
    Tis mer good desse doa ein en al slummigheid opdeus. Doarom bisse immers doa. Straks weer lekker reize, weit zeker det det goodkeumtj !! Geniet durvan en good blieve aete hè

  • 26 September 2014 - 07:36

    Sabine:

    Hoi Lars,
    Sjiek desse ut fijn hebs, geniet dervan. Nog effe dan kinse
    mam nog ins knuffelen, greetz Sabine

  • 26 September 2014 - 20:31

    Johan En Maria Hendrikx:

    Hoi Lars,

    Wat toch fijn om te horen dat je het zo goed naar je zin hebt daar in het verre Azië.
    Met veel plezier lezen we jouw verslagen.
    Aangezien we met de verbouwing bezig zijn kunnen we dit jaar niet op vakantie, maar door jouw boeiende verhalen en mooie foto's erbij, wanen we ons toch in vakantiesferen.
    Door al die ervaringen die je al opgedaan hebt, ben je al een behoorlijk wijs man aan het worden.
    Waak er wel voor dat je niet nog meer gaat afvallen, want je was al gene vette!
    Misschien kunnen mam en Erik jou wat krachtvoer meebrengen.

    Veel liefs, Maria en Johan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lars

Ik ga voor mijn huidige opleiding, International Business in Maastricht, studeren in Singapore. Vanuit daar ga ik de rest van Zuidoost-Azië verkennen. Via deze blog houd ik jullie op de hoogte van het leven in het verre Oosten.

Actief sinds 10 Juli 2014
Verslag gelezen: 431
Totaal aantal bezoekers 16665

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2014 - 18 Januari 2015

Studeren in Singapore

Landen bezocht: