Bangkok & Cambodja - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Lars Lier - WaarBenJij.nu Bangkok & Cambodja - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Lars Lier - WaarBenJij.nu

Bangkok & Cambodja

Door: Lars van Lier

Blijf op de hoogte en volg Lars

11 December 2014 | Cambodja, Phnom-Penh

Vanaf vorige week zaterdag zijn Clément en ik begonnen aan onze reis. Het was raar om van iedereen afscheid te nemen in het hostel, want na zo'n lange tijd maak je toch veel vrienden. De eerste bestemming was Bangkok in Thailand, waar we die zaterdagavond aankwamen. Hier hebben we direct het Thaise bier geproefd, en toen we terugkwamen waren onze twee Nederlandse vrienden (Stefan en Martijn) van het hostel in Singapore ook gearriveerd, dus het feest kon beginnen.

Op zondag hebben we de gigantische weekendmarkt, de tempels van Wat Arun en Wat Pho, en de rest van het oude gedeelte van de stad verkend. Aangezien 5 december de verjaardag van de koning is, was er in het centrum van alles te doen, en hebben we veel lokale hapjes geproefd. De mensen in Thailand houden echt van hun koning, en zijn verjaardag wordt een week gevierd. Dus daar steekt onze waarderig voor Prins Pils toch schraal bij af. Op zondag zijn door het drukke Chinatown gewandeld, en hebben we de Golden Mountain, het nationale monument, en nog vele tempels bezichtigd. 's-Avonds zijn we nog naar Khao San Road (de uitgaanswijk geweest) waar we nog verschillende insecten hebben gegeten (ik had een sprinkhaan geprobeerd).

Op dinsdagmorgen moesten we vroeg uit de veren want we hadden besloten om de bus naar Cambodja die dag al te pakken. We hebben hierdoor in Bangkok niet alles kunnen zien, maar ik ga nog terug dus het maakte voor mij niet veel uit. Na een 11 uur durende reis kwamen we aan in Siem Reap.

Op woensdag en donderdag hebben we de tempels van Angkor en Siem Reap verkend. De tempels van Angkor zijn ongeveer 900 jaar oud en dat is te zien. De meeste van hen zijn al half vergaan en door de jungle verwoest, en wat er nog van over is wordt met knappe constructies nog bij elkaar gehouden. In twee dagen hebben we de meeste van deze tientallen tempels bezichtigd, en de ruïnes zijn echt prachtig en indrukwekkend om te zien. De avonden hebben we in de marktjes, barretjes, en restaurantjes in het bruisende Siem Reap doorgebracht, waar we genoten hebben van het Cambodiaanse eten en bier, en geprobeerd hebben wat souvenirs los te weken.

Op vrijdag gingen we richting Sihanoukville in het zuiden (samen met onze vriend Teije die zich woensdag bij ons gevoegd had) na een middag doorgebracht te hebben in Battambang. Daar hebben we de bamboetrein genomen, zijn we naar de Killing Cave geweest, hebben we vervolgens gezien hoe tijdens de zonsondergang meer dan een miljoen vleermuizen de grotten verlaten, en hebben we in het pikkedonker nog een krokodillenboerderij bezocht waar een paar honderd krokodillen op de loer lagen.

Na de nachtbus gepakt te hebben kwamen we op zaterdagmiddag aan in Sihanoukville, waar we spontaan besloten om naar het eiland Koh Rong Samloem te gaan aangezien we gehoord hadden dat daar een feest zou zijn. Dat feest bleek er uiteindelijk niet te zijn maar het eiland was echt prachtig en op zondagmiddag zijn we nog op de oceaan gaan vissen. Tegen de avond aan kwamen we weer met de boot terug aan in Sihanoukville, waar we 's-avonds nog opstap zijn gegaan en waar er een stiekem boefje mijn telefoon uit mijn zak gepakt heeft.. De maandag heb ik daarom vooral gespendeerd aan het kopen van een nieuwe telefoon en het herstellen van de problemen van kwijtraken van een telefoon. Vervolgens hebben we 's-avonds de bus naar Phnom Penh gepakt, de hoofdstad van Cambodja.

Naast een hele rijke geschiedenis heeft Cambodja ook verschrikkelijke dingen meegemaakt. In de jaren 70 zijn er van de 8 miljoen zo'n 3 miljoen vermoord door hun eigen volk onder het regime van Pol Pot. Door heel Cambodja zijn "Killing Fields" verspreid, waar mensen vermoord werden en vervolgens begraven. Op dinsdag zijn we naar één van de bekendste Killing Fields en de Toul Sleng gevangenis gegaan om meer te leren over deze gruwelijke tijd. Het was erg indrukwekkend! Op woensdag hebben we de stad zelf nog wat verkend.

Er is in Cambodja veel moois te zien, maar er is ook erg veel armoede. Mensen zijn uit op geld (of telefoons) en vaak is het maar het beste om dit te negeren (hoe cru het soms ook is). Maar al met al zijn de mensen erg vriendelijk, is het eten erg lekker, en hebben we erg genoten van dit land!

Vandaag zijn we in Ho Chi Minh stad in Vietnam aangekomen, waar onze reis verder gaat. Meer over Vietnam in mijn volgende verslag!

• 13 December 2014 - 16:06

Gerry En Tessy:

heeej had je straatvoetbal gedaan in Sihanoukville aan zee?
    we waren daar ook enkele jaren geleden. heerlijk sfeertje!!
    Lars bedankt voor de leuke kaart.
    hele fijne tijd..
    over enkele weken is hier , naast de Kerstsfeer natuurlijk de sfeer van de "vasteloaventj in aantocht"
    27 dec is A'damse avond in de Bar. ik zal luidkeels voor je zingen!!!!

daaaag
    Tessy en Gerry xxxx

• 15 December 2014 - 22:27

Johan En Maria:

Ha Lars,

Hier nog eens een berichtje van de Hendrikxjes.
    Nog bedankt voor de kaart die we de vorige week ontvangen hebben.
    Ook wij wensen jou fijne kerstdagen en eine gooje roetsj.
    Als wij het goed gezien hebben zal dae roetsj in Thailand plaatsvinden.
    Tjonge Lars wat heb jij al veel gezien en meegemaakt! Hoe krijg je het toch allemaal verwerkt?
    Dat zal wel flink afkicken worden als je weer terug bent.
    Maar nu nog eerst een aantal weken flink genieten.

Heel veel lieve groetjes,

Johan en Maria.