Singaporese voetbal en bieb cultuur - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Lars Lier - WaarBenJij.nu Singaporese voetbal en bieb cultuur - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Lars Lier - WaarBenJij.nu

Singaporese voetbal en bieb cultuur

Door: Lars van Lier

Blijf op de hoogte en volg Lars

28 Oktober 2014 | Singapore, Singapore

Na 2 weekjes niets meer van me te hebben laten horen, vond ik het weer eens tijd om een verslag te schrijven. Aangezien ik in mijn reisverslagen meestal over school of reizen praat, wilde ik nu ook een klein stukje wijden van dit verslag aan iets wat ik ook erg leuk vind en waar ik, net als de andere 16 miljoen bondscoaches in Nederland, ook nog eens verstand van denk te hebben: voetbal!

Twee weken geleden, na net 2 dagen terug te zijn van Lombok, stond de volgende leuke activiteit alweer op de planning. Aangezien het nationale stadion van Singapore nog niet zo lang geopend is, proberen ze er van alles te organiseren. Omdat het nationale elftal van Singapore tegen Brevendia 1 waarschijnlijk al kansloos is, hadden ze op 14 oktober een wedstrijd met andere landen georganiseerd waar elke voetballiefhebber van begint te watertanden: Japan tegen Brazilië. En deze wedstrijd verraste me op alle fronten!

Hoewel Japan vrij sterk aan de wedstrijd begon, werd al gauw duidelijk dat er voor hen niets te halen viel. De Braziliaanse wervelwind met Neymar voorop (hij scoorde 4 keer) walste werkelijk over Japan heen en kreeg het publiek verschillende keren op de banken. Bij 0-4 ging het fluitsignaal en wij liepen met een voldaan gevoel het stadion uit. De wedstrijd zelf overtrof onze verwachtingen, maar wat er naast het veld gebeurde was misschien nog wel verbazender.

Het werd al gauw duidelijk dat ze in Singapore de ballen verstand van voetbal en voetbalcultuur hebben. In plaats van een team te steunen, werden de fans helemaal gek als spelers als Neymar de bal kregen, of hij er nou iets leuks mee deed of niet. De ene wave na de andere werd ingezet maar deze werden stuk voor stuk door de mensen met dure kaartjes stevig de kop ingedrukt. En in de rust mochten we op de stadionschermen spelletjes spelen door zo hard mogelijk te schreeuwen, gevolgd door orgelmuziek (die normaal bij honkbalwedstrijden gespeeld wordt).

Buiten deze wedstrijd om is het verder vrij saai geweest de aftelopen weken. Ik ben nog een paar keer opstap geweest, maar verder heb ik het vooral druk gehad met school. Aangezien het semester tegen het einde aan begint te lopen, moeten er veel groepsprojecten en individuele projecten ingeleverd worden, en heb ik zojuist al mijn eerste examen gehad. Door Divali (een Hindoefeest) heb ik vorige week maar 1 dag school gehad, maar de rest van de week heb ik eigenlijk vooral in de bieb gezeten. Op zondag kwam ik er zelfs achter dat studenten hier in grote aantallen wachten tot de bieb opent, zodat ze dan de beste plaatsen kunnen bemachtigen (ik verzin het niet). En tot mijn grote schaamte zijn we er maar gewoon bij gaan staan..

Maar zoals ik al zei: het einde van de school begint nu wel langzaam in zicht te komen. Over iets meer dan 2 weken is de periode afgelopen, en 2 weken daarna, op 26 november, heb ik mijn laatste examen. En aangezien ik niet het gevoel heb dat ik twee weken hoef te leren voor één examen, hebben we met een paar man besloten om nog een weekje naar Bali te gaan tussendoor.

Ook ben ik al aan het plannen voor mijn grote reis na het semester. Zo als het er nu uitziet, vertrek ik rond 29 november, en kom ik rond 15 januari terug in Singapore. Dus in totaal heb ik dan ongeveer 7 weken om Thailand, Cambodja, Vietnam, Laos, en misschien nog een ander land aan te doen. Ik heb er in ieder geval zin in!

Tot de volgende keer!

  • 28 Oktober 2014 - 20:58

    Jos & Carin, Milou, Sam, Floor:

    Ha Lars,
    Heerluk toch...op zoe un manier vroet kieke. Fleenk bezig zeen mët sjool, mer aug de sjoeën lang reis durnoa, as aafsloeter !! Det is nog us wat angers as van Tungeler noa Rooj en euver Swartbrook truk ???!!!
    Völ succes nog mët de studie en geniet volop op Bali en tot de volgendje kieër weer. Heerluk om dien verslaage te laeze.
    Doeiiiiiii

  • 28 Oktober 2014 - 22:12

    Betsy:

    Ha Lars,
    Je tijd daar in Singapore schiet al aardig op. Als je zo bezig bent, gaatt het toch sneller dan je in de gaten hebt. Geniet van Bali en succes met je examen. We zullen wel fotos zien van Bali. Liefs.

  • 28 Oktober 2014 - 22:30

    Jose,jan En De Kids:

    Heej Lars
    Tis toch neet te gluive wie det doa allemoal geit.
    En det ut gedeildje "studie" dur veur dich al bekans op zitj.
    We hope desse geis geniete van de rondreis, we volge dich en zegge
    Tot ziens.Jose Jan Carlijn en Lotte.

  • 29 Oktober 2014 - 19:32

    Fam. Verstappen-van Gansewinkel:

    Hallo Lars,

    Dat is genieten daar, zeg!
    Nu nog even je studie semester afronden en dan weer op tour. Geweldig! Zo'n kans krijgt niet iedereen.

    Succes met de laatste loodjes en een goede voorbereiding van je reis gewenst!

    Groetjes uit Wieërt, Amsterdam, Utrecht,
    Peter-Karin-Sandra-Dennis

  • 29 Oktober 2014 - 22:52

    Peter:

    Ha Lars,
    Leuk om even Brazilië tegen Japan te zien voetballen. Alleen al daarvoor zouden mensen naar Singapore gaan (ik overigens niet). Goede voorbereiding op je reis en geniet er van.
    Groetjes, Peter

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lars

Ik ga voor mijn huidige opleiding, International Business in Maastricht, studeren in Singapore. Vanuit daar ga ik de rest van Zuidoost-Azië verkennen. Via deze blog houd ik jullie op de hoogte van het leven in het verre Oosten.

Actief sinds 10 Juli 2014
Verslag gelezen: 483
Totaal aantal bezoekers 16645

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2014 - 18 Januari 2015

Studeren in Singapore

Landen bezocht: