Studeren aan de SMU - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Lars Lier - WaarBenJij.nu Studeren aan de SMU - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Lars Lier - WaarBenJij.nu

Studeren aan de SMU

Door: Lars van Lier

Blijf op de hoogte en volg Lars

17 September 2014 | Singapore, Singapore

Aangezien het de afgelopen paar dagen "Rooy kermis" was, heb ik er maar voor gekozen om de katers van iedereen er niet minder draaglijk op te maken, en maar gewacht tot iedereen weer een beetje bijgekomen is. Ik hoop in ieder geval dat iedereen in Stramproy en omstreken een fijne kermis heeft gehad!

In dit verslag wil ik graag terugkomen op de vragen van Gerry en Tessy over de vakken die ik hier op school volg en wat ik precies moet doen. Het zal inhoudelijk niet mijn interessantste verslag zijn (of juist wel), maar dan hebben jullie een beetje een idee wat ik hier doe.

Ik studeer dus aan de Singapore Management University (SMU), en deze behoort tot de 3 grootste universiteiten van Singapore. De campus ligt in het centrum van de stad, en als de bus ’s-morgens op tijd komt (vaak niet het geval) ben ik er binnen een halfuurtje. Ik heb een goede indruk van de school. De faciliteiten zijn erg goed, en de leraren zijn (op enkele uitzonderingen na) ook erg goed. Veel van hen werken parttime voor de school, aangezien ze een eigen bedrijf of een baan ernaast hebben.

We zitten in klassen van 30-50 studenten. De studenten hier zijn vooral uit Singapore zelf en andere Aziatische landen, met een zeer klein aantal vaste studenten uit andere werelddelen. Er zijn wel aardig wat uitwisselingsstudenten, maar dit scheelt ook per vak. Bij sommige vakken is de meerderheid uitwisselingsstudent, maar bij sommige andere vakken ben ik één van de enigen.

Vanuit Maastricht worden wij verplicht om 5 verschillende vakken te volgen (de meeste andere uitwisselingsstudenten doen er 3 of 4). Dit is dus vrij intensief, maar tot nu toe is het nog goed te doen. Ik volg de volgende vakken:

Design Thinking & Innovation (Maandag 8.15-11.30)
In deze klas wordt ons geleerd om oplossingen voor problemen te vinden door middel van “design thinking”. Dit is een manier van denken die steeds meer bedrijven zich eigen willen maken, omdat het vaak tot creatievere en betere oplossingen leidt. Hier moeten we groepsopdrachten doen, een individuele opdracht, en een hoofdproject waarin we de Sentosa Golf Club (de meest exclusieve golfclub van Singapore) moeten helpen om oplossingen te vinden voor twee problemen die ze hebben. Onze groep moet proberen de catering van het “Golfer’s Terrace” te verbeteren als er op een bepaald moment veel golfers naartoe komen. We zullen de komende weken dus verschillende keren naar de golfclub toe gaan om onderzoek te doen, en op zich geen straf. Dit is met afstand mijn leukste vak!

Management of People at Work (Maandag 12.00-15.15)
Dit vak richt zich op het gedrag, de denkwijze, en de verschillende karakters van mensen op de werkvloer van bedrijven, en hoe managers deze verschillende mensen het beste kunnen managen. Voor dit vak moeten we een groepspresentatie en een groepswerkstuk maken, en moeten we een examen maken aan het einde van het semester.

Operational Risk Management (Maandag 19.00-22.15)
Dit vak is mijn moeilijkste vak, maar wel het meest bruikbare voor het vervolg van mijn studie in Maastricht. Bedrijven, en vooral grote bedrijven, hebben altijd een groot aantal risico’s die hen kunnen bedreigen. Dit vak behandelt vooral de risico’s waar bedrijven van binnenuit mee geconfronteerd worden, en leert ons wat ze het beste kunnen doen om risico’s te voorkomen of verminderen en hoe we de impact van verschillende risico’s kunnen berekenen. Hiervoor moeten we twee groepswerkstukken/projecten, een toets, en twee groepspresentaties doen.

Corporate Creativity (Dinsdag 19.00-22.15)
Dit vak is veruit het saaiste, maar wel het makkelijkste vak dat ik heb. Het enige leuke aan deze klas is het Chinese accent van de leraar, en zijn enthousiaste manier van lesgeven. De bedoeling van het vak is om te leren hoe je ervoor kunt zorgen dat mensen in een bedrijf creatief leren denken (het overlapt een beetje met mijn eerste vak) en om ons een indruk te geven hoe mensen denken in het algemeen. Het is alleen jammer dat de leraar vooral met theorieën en trucjes komt die je in de praktijk waarschijnlijk niet gauw zult toepassen. We moeten hiervoor twee individuele opdrachten, een toets, en een groepsopdracht doen.

Crisis Management and Communications (Woensdag 8.15-11.30)
In tegenstelling tot Operational Risk Management, behandelt dit vak eigenlijk hoe bedrijven om moeten gaan met risico’s die hen van buitenaf kunnen bedreigen. Het leert ons hoe bedrijven een crisis kunnen voorkomen of managen. Hiervoor moeten we een toets, twee individuele opdrachten en een groepsopdracht doen.

Ik hoop dat ik jullie hiermee een goede indruk heb kunnen geven van mijn school! Mochten jullie nog vragen hebben, dan kunnen jullie die uiteraard stellen!

  • 17 September 2014 - 09:42

    Jos, Carin, Milou, Sam En Floor:

    Hey Lars,

    Zoe.....noe weete wae det aug !!! Herstikke interessant zèk. Geniet durvan en staek dur mer hiël völ van op.
    Groetjes van os allemoal x

  • 17 September 2014 - 12:39

    Will En Mieke:

    Zoe zoe Lars...weurse NOG slummer as det se al woors!!!!!!
    Waal sjoen om die verslage te laeze..
    En wat dae kermis betreftj.....dae keumtj eder joar truk en dees ervaring neet

  • 17 September 2014 - 16:36

    Fam Van Helmond- Vanne Kemp!:

    Ha Lars. Nou nou tis neet zoemer wat ,
    dich mos dur waal wat veur euver hebbe! Dich kinnendje kumtj det hielemoal good.
    Wea dinke aan dich en winse dich hiël vul succes .Jan, Jose en de meide.

  • 25 September 2014 - 17:12

    Gerry En Tessy:

    ja heej Lars ik vind het Beere interessant die lessen..ik kan het nu idd beter volgen! eerst niet zo!
    de vraag is...die ik stellen mocht....wat kan nu een crisis veroorzaken? ik denk meestal alleen aan hackers of virussen maar er is natuurlijk meer. daar heb ik echt geen idee van!
    heb je trouwens leuke groepjes om te werken? dat scheelt de helft natuurlijk.
    veel succes....ik vroeg me nog af of je in die hitte of benauwdheid mot studeren?
    smakelijk eten voor vandaag en tot gauw weer. doe je mam en Erik de groeten?
    toi toi toi Lars en tot hoors. xxx

  • 25 September 2014 - 17:13

    Gerry:

    euh....hebse nog foto's???

  • 25 September 2014 - 17:58

    Lars Van Lier:

    Haa Gerry en Tessy,

    Nea haaj gein foto's die de moote weard woore om derop te zètte, mer gaon binnekort nao Lombok dus dan kome dr ongetwiefeldj weer get sjoeën biej.

    Eine crisis kin door vanalles veroorzaaktj weare: van eine hacker tot eine orkaan. Alles wat ein bedrief zien reputatie en dagelijkse gang van zake kin beïnvloede.

    De gruupkes zeen euver ut algemein waal fijn. Ut is effe wènne om mit Aziate same te wirke, want die kieke toch hieël angers tege sommige dinger aan. Veural in Singapore zeen ze soms ein bitje trukhaojendj.

    Aan ut wear bin ich ongertusse waal redelik gewèndj. Ich zweit in eeder geval al ein stuk minder as in ut begin. Studere doon in meistal inne bieb en dao steit de airco gewoeën lekker aan dus det sjiltj ouch.

    Zal mam en Erik de groete doon!

    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lars

Ik ga voor mijn huidige opleiding, International Business in Maastricht, studeren in Singapore. Vanuit daar ga ik de rest van Zuidoost-Azië verkennen. Via deze blog houd ik jullie op de hoogte van het leven in het verre Oosten.

Actief sinds 10 Juli 2014
Verslag gelezen: 456
Totaal aantal bezoekers 16660

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2014 - 18 Januari 2015

Studeren in Singapore

Landen bezocht: