4 dagen Java - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Lars Lier - WaarBenJij.nu 4 dagen Java - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Lars Lier - WaarBenJij.nu

4 dagen Java

Door: Lars van Lier

Blijf op de hoogte en volg Lars

08 September 2014 | Indonesië, Jogjakarta

Aangezien ik 2 weekenden op rij niet gereisd had, vond ik het wel weer eens tijd om iets te ondernemen. Uiteindelijk besloten we om met 4 jongens naar Java te gaan.

Op donderdagmorgen, 4 september, vlogen we vanuit Singapore naar Yogyakarta, met een tussenstop in Jakarta. Het uitzicht vanuit het vliegtuig was prachtig, aangezien de ene vulkaan na de andere tussen de wolken uitstak. Toen we na 6-7 uur ons hotel bereikt hadden zijn we de stad ingegaan om treinkaartjes te kopen en een tour te plannen voor de volgende dag.

Om 4 uur 's-morgens werden we namelijk opgehaald om de zonsopgang over Borobudur te kijken vanaf Punthuk Setumbu Hill. Helaas viel deze een beetje tegen. Het was wel mooi, maar erg bewolkt, en daardoor hebben we de zon uiteindelijk niet zien opkomen. Vervolgens gingen we naar Borobudur, waar we een ontbijtje kregen (ongefilterde koffie, een boterham met aardbeienjam en als kers op de taart 9 stukjes fruit). Met een iets minder lege maag gingen we toen de boeddhistische tempel in Borobudur bekijken. De tempel en het uitzicht waren prachtig, en de rust die er was toen we aankwamen was indrukwekkend. Rond 9 uur gingen we naar de volgende boeddhistische tempels: die in Pramadan. Van de vier tempels (of Candi) die er oorspronkelijk stonden, had alleen de hoofdtempel de verschillende aardbevingen door de jaren heen zo goed als overleefd. Ook deze was prachtig om te zien!

Na de tour ben ik met één van de jongens “Yogya” ingegaan om de markten te bezichtigen. De straat naar het paleis stond volgepakt met winkels en marktkraampjes waar ze souvenirs en batik (Javaanse kunst) verkochten. De meeste verkopers spraken ons in het Indonesisch of gebrekkig Engels aan, maar bij sommigen was het Nederlands ook nog een beetje blijven hangen.

's-Zaterdags moesten we er weer redelijk op tijd uit aangezien we de trein naar Sidareja moesten halen. Toen we daar de trein uitstapten waren we letterlijk in de middle of nowhere. Het busstation waar we de bus naar Pangandaran moesten pakken was een eind van het station af, en daar maakt de lokale bevolking maar graag gebruik van door toeristen tegen een vergoeding achterop hun scooter naar het busstation te brengen (het was wel echt vet!). Toen we uiteindelijk in Pangandaran aankwamen duurde het ongeveer een halfuurtje tot we het prachtige strand gevonden hadden. Hier aten we iets, en vervolgens gingen we met de vriendelijke gids Kamal naar Green Canyon en Batu Hiu (Haaienrots) Beach. Green Canyon was echt het hoogtepunt van het weekend! Hier voeren we met een bootje doorheen en op het laatste stuk konden we verder zwemmen naar het mooiste stuk van de canyon en cliffjumpen (ook echt vet). 's-Avonds aten we iets op de lokale vismarkt (erg lekker) en toen werden we door de chauffeur van Kamal (die Nederlands sprak) naar het station in Sidareja gebracht waar we de nachttrein naar Bandung pakten.

Rond 4 uur 's-morgens kwamen we doodmoe in Bandung aan, en daar was rond die tijd natuurlijk niets te doen. We besloten na een paar uur om naar een spa met heet bronwater te gaan aan de voet van de vulkaan Tangkuban Perahu. Vervolgens gingen we rond kwart over 1 naar het vliegveld, en waar het normaal 1,5 uur duurt om er te komen duurde het nu bijna 4 uur (al het verkeer stond vast). Uiteindelijk haalden we ons vliegtuig gelukkig wel en 's-avonds kwamen we weer veilig in Singapore aan.

Ik heb echt genoten van Java. Hoewel mensen er in ontzettende armoede leven, zijn de meesten erg vriendelijk. Verkeersregels bestaan er niet, en de gigantische gaten in de weg maken de gemiddelde busreis er niet comfortabeler op. De natuur is er erg mooi, en de jungle wordt er afgewisseld met bananenbomen, rijstvelden, en theeplantages. Al met al: 4 onvergetelijke dagen!

Aangezien ik mijn verslagen kort wil houden zal ik in mijn volgende verslag (deze week of volgende week) ingaan op de vragen van Gerry en Tessy, en zal ik uitleggen wat ik precies moet doen op school! Mochten er nog meer mensen zijn met vragen, dan kunnen jullie deze uiteraard stellen bij de reacties!

• 08 September 2014 - 15:04

Jos & Carin, Milou, Sam, Floor:

Ha Lars,

Super om weer wat te laeze van dich. Geweldjig wat des dich doa allemoal zuus en mëtmaaks. Aug erg sjoeën foto's. Geniet durvan en tot de volgendje kieër.

Groete van os allemoal x

• 08 September 2014 - 16:33

Gerry En Tessy:

ooow die foto met det menneke... waat sjoeën en Batu Hiu
    kinne wea dea neet adoptere! ha ha.

zoeëas wea leaze is Java ein van dien 1e sjoeën(ste) indrukke?
    sommige tempels lieke op Angkor wat in Cambodja..
    hiej in Rooj hebste ein kirk...met straks get kermisatracties..
    wea zulle der eine op dich drinke doa
    ps. kalle de kamergenote al ei bitje mieër?? ha ha..

vul succes komendje daag Lars. kusje van os allebei! xx

• 10 September 2014 - 09:39

Lars Van Lier:

Gerry en Tessy:
    Jao Java is tot noe toe mien sjoeënste ervaring! Hieël vul gezeen in relatief weinig tiêd!
    Zal dr zaoterdigaovendj ouch eine dreenke op Rooy kermis haha :P
    Mien kamergenote rape zich aafentoe de mood biej-ein om mich get te vraoge of te zigge mer euver ut algemein zeen ze nog aardig stil haha!

• 10 September 2014 - 21:49

Angela:

Ha Lars!
    Sjoën om te laeze watse weer ervare hubs en de foto's zeen hiëlemaol geweldjig!
    Net zoë as Gerry en Tessy auch al zagte oooo die foto met det menke! Sjattig!
    Geniet nog mer!

• 12 September 2014 - 14:09

Jan:

Dg lars; Des allemaol neet niks wat desse dao met belaefs. sjoeen foto,s van det water met die rotse.Wae drinke der dees daag met de kermis eine op dig. zal ig ei paar fleskes lindeboom vanne bar opsteure as spraakwater veur dien kamergenote ?. Gr jan

• 13 September 2014 - 19:26

Hèlen:

Haaaa Larske,

Heb net ff al dien verhalen gelaeze,
    suuuuuuuuper vet! Echt te gek wat desse
    dao allemaol mit maaks en groet geliek desse
    lekker vul geis reizen in dien lange weekenden.

Geniet drvan!

xx Hèlen

• 14 September 2014 - 06:39

Lars Van Lier:

Jan: Jao toemer, zal dich mien adres doorgeave! kin waal det ich ze zelf opdreenk, want die men zeen nog minderjaorig..

Heb dr gister ouch eine op uch gedronke! Fijne kermis allemaol!

• 16 September 2014 - 10:19

Andrea:

Ha Lars,
    als ik die verhalen van jou lees en de foto's voorbij zie komen merk ik wel dat je al een hele goeie tijd hebt daar in Singapore. Wat super dat je zoveel dagen vrij bent en dingen kunt ondernemen en zien terwijl je daar bent. Ik wens jou nog een hele mooie tijd daar, zeker ook al mam en Erik op bezoek komen. Geniet van alles wat je meemaakt!
    Groetjes uit Helmond,
    Andrea

• 02 Oktober 2014 - 11:35

Gerry En Tessy:

daag Lars
    zeen mam en Erik al biej dich (geweasjch)
    waat ein bizunjer moment...diene zoon opzeuke zoeë wiet wég!
    Oos Door en ich goan vlg weak veur 8 daag noa New York.
    ich wear al ei bitje zenuwechtig!
    ein fijn ontmoeting met mam en Erik en tot huuërs!
    succes.
    Gerry en tessy xxx